התפתחות מערך המחשוב בקבוצת שטראוס (ספט' 09)

מאת: רפי שימל – מנכ"ל ביט פלוס,
       מנחה קורס "ניהול בכיר למנמ"רים – CIO" של הטכניון וביט פלוס.
 
בתחילת ספטמבר 2009 התקיים ביקור של קורס ניהול בכיר למנמ"רים של הטכניון וביט פלוס במטה קבוצת שטראוס בפ"ת כאורחיו של סמנכ"ל מערכות המידע של שטראוס: דני גרה-בגי . מטרת הביקור היתה להפגיש את משתתפי הקורס עם השטח ( חברה עיסקית מובילה ) ובעיקר עם מנמ"ר בכיר ומנוסה בעל רקורד מרשים של פרוייקטי ERP רחבי היקף.

הביקור נפתח בהרצאה ומצגת נפלאה של המנמ"ר דני גרה-בגי על קבוצת שטראוס ואופן השתלבות טכנולוגיות המידע באסטרטגיה העיסקית של הקבוצה. בהמשך התארחו משתתפי הקורס במרכז ההפצה הלוגיסטי של שטראוס בקרית אריה פ"ת , כדי ללמוד מקרוב על תהליכי הפצה מבוססיERP של מיגוון המוצרים המקוררים של שטראוס. הביקור בקבוצת שטראוס היה מעניין במיוחד למשתתפי קורס המנמ"רים בשל התפתחות מערך המיחשוב ומערכות המידע  בקבוצת שטראוס והשינויים שחלו בהם הודות לצמיחה העיסקית של החברה בעשור האחרון, תוך מיזוגים ורכישות והפיכתה מחברה משפחתית מקומית לקבוצה גלובלית מובילה בתחום המזון , הפעילה במספר יבשות ומדינות ברחבי העולם.
היה מאד מהנה ומועיל ללמוד מפי מנמ"ר שטראוס כיצד התפתח מערך המיחשוב ומערכות המידע בחברה עיסקית שהיתה אך לפני 14 שנה, חברה בגודל בינוני בהיקף עיסקי של כ- 250 מיליון $ והעסיקה כ-  2,000 עובדים. מערכות המידע באותה תקופה היו מפיתוח עצמי והתבססו על מחשבי Data General עם כ- 300 משתמשים. כיום שטראוס היא חברה גלובלית מובילה בעלת מחזור עיסקי של כ- 1.5 מיליארד $המעסיקה  כ- 12,000 עובדים בארץ וברחבי העולם.
ב- 1996 נכנסה שטראוס למהלך של בניית תוכנית אסטרטגית למערכות המידע שהתוותה את כיווני הפיתוח וההשקעות בתחומי המחשוב בחברה וזאת בהתבסס על חזון עסקי ארוך טווח של ההנהלה והדירקטוריון בראשות הבעלים מיכאל שטראוס. בעקבות תוכנית זו חתמה שטראוס במאי 1997 על חוזהSAPוביצעה פרויקט יישוםERP שארך כשנה וחצי . יישום מערך ה-SAPהיווה אבן דרך משמעותית בניהול ובקרת תהליכי העבודה בחברת שטראוס וגם נתן להנהלתה כלים לצמיחה פנימית וחיצונית ( באמצעות מיזוגים ורכישות ). בשנים 1998 – 2002 צמחה החברה גם אורגנית וגם ברכישות ומיזוגים עם חברת א.נ.פ ( ירקות חתוכים ) ועם יוטבתה ( מוצרי חלב ושוקו ) . בשנים אלו גדל חלקה של משפחת שטראוס במניות חברת עלית ובשנת 2004 הוכרז המיזוג של שטראוס  עם עלית.
בנקודת הזמן של שנת 2004 חלה צמיחה משמעותית בהיקף העסקי של שטראוס ובגודל החברה במושגים של מספר לקוחות , קוי מוצר, מפעלים, מרכזי לוגיסטיקה והפצה ועוד.
בתחילת המיזוג העסקי עם עלית, הוגדר מנמ"ר אחד לחברה הממוזגת ונבחר דני גרה-בגי משטראוס , אוחדו שתי יחידת המחשב ליחידה משותפת אחת , חוברו רשתות התקשורת של שטראוס ועלית לרשת תקשורת אחת , אך עדיין היו מערכות מידע נפרדות ושונות לשתי החברות הגדולות הללו ( שהיו מבוססות כל אחת על תוכנתSAPאך עם תהליכים שונים) . 
הנהלת החברה גיבשה חזון ואסטרטגיה לארגון החברה הממוזגת והחליטה לבצע מיזוג מלא של שתי החברות שטראוס ועלית לחברה אחת עם מבנה ארגוני אחד , הנהלה אחת הפועלת לפי אסטרטגיה אחת עם תהליכי ליבה משותפים .
כדי לממש את החזון ואת האסטרטגיה העסקית של חברה אחת עם תהליכי ליבה אחידים ומשותפים , נדרש היה לקבל החלטה לגבי מערכות המידע השונות של שתי החברות , כי בכל מערכת היו תהליכי עבודה שונים : בכספים, ברכש, במשאבי אנוש, בתהליכי ייצור ושרשרת אספקה , במכירות ובתהליכי ההפצה.
בתחילת 2005 קיבלה הנהלת שטראוס – עלית את ההחלטה המשמעותית ביותר לגבי מיזוג ארגוני ותהליכי של החברה הממוזגת  והכריזה על פרויקט "יחד" של מיזוג תהליכים של שתי החברות באמצעות יישום מערכתSAP אחת משותפת . פרויקט זה שהתבצע בשנים 2005 – 2008 היה הפרויקט המסובך , המורכב והקשה ביותר בהיסטוריה של שטראוס , אך הוא בוצע בהצלחה מרובה ע"י אגף מערכות המידע בניצוחו של המנמ"ר דני גרה-בגי בתמיכה מלאה של הנהלת קבוצת שטראוס וגיבוי מלא של הדירקטוריון.

חדשות

צור איתנו קשר

בין לקוחותינו