מחקר: גורמים המשפיעים על הטמעת מערכות ERP בקרב חבר

מאת: אמנון מילר, סמנכ"ל מערכות מידע - אלישר הפצה

המחקר שלפנינו עסק בהטמעת מערכות המידע ארגוניות בישראל, הידועות גם בשם מערכות ERP (Enterprise Resource Planning). שוק ה-ERP בישראל גדל משמעותית בשנים האחרונות. כפי שניתן לראות בנספחים לעבודה זו, מדובר בכרבע מיליארד דולר בשנת 2004 בלבד כאשר הסיבות לכך מגוונות: "באג 2000", שגרם לחברות רבות להחליף את מערכות המידע המרכזיות שלהן, המודעות הגוברת והולכת לתפקיד האסטרטגי של מערכות המידע בעולם העסקים, הבגרות והבשלות של המערכות ושל אנשי המקצוע בתחום, שעד לפני שנים לא רבות שמענו בו בעיקר על כישלונות ועל פרויקטים שחרגו בתקציב וזמן.
יותר ויותר חברות, כאמור, נכנסות כיום לתחום ומטמיעות מערכות ארגוניות לניהול של כל התהליכים העסקיים פיננסים, לוגיסטיקה, משאבי אנוש ועוד ויחד עם זאת, עבור חלקן הגדול מדובר ב"קופסה שחורה": הן נכנסות לפרויקטים בחשש גדול וגם תפיסותיהם של מקבלי ההחלטות את המשאבים הנדרשים לביצוע מוצלח של הפרויקטים אינן החלטיות ומגובשות, ונובעות בין היתר מהרקע האקדמי והמקצועי ממנו הם באים וממאפיינים שונים של הארגון הנבדק.
העבודה שלפנינו דנה בתפיסות אלו ותוך גיבושן למימדים מובנים בחנה את התקיפות והמובהקות שלהם, בעזרת שימוש בכלים מתחום מדעי החברה.
ייחודה של העבודה, בכך שהיא מסתמכת על תשובותיהם של מקבלי החלטות בתחום מ-35 ארגונים מובילים בתחומם, שעברו פרויקטי ERP בשנים האחרונות, ובכך קושרת בין הצד הפרקטי לצד התיאורטי, שבה לידי ביטוי בסקירה של כ-70 מאמרים שהתפרסמו בשנים האחרונות במגזינים מובילים בתחומי התעשייה והניהול ומערכות המידע.
הממצאים שהתקבלו מהניתוח אינם חד-משמעיים בכל האספקטים שנחקרו: חלקם מחזקים את התיאוריות הקיימות לגבי המשמעויות הארגוניות שיש בתהליכי הטמעה של מערכות ERP, חלקם משאירים מקום למחקרי המשך שיבדקו את הקשר בין התפיסות השונות לבין ההצלחה בפועל של הפרויקטים.
 

חדשות

צור איתנו קשר

בין לקוחותינו